
Ola Tengroth, vd Lesjöfors
Förvärvet av Alcomex ger försäljningssynergier
Utveckling av den egna säljplattformen, men också satsningar för att tillvarata synergierna som skapas via förvärvet av Alcomex. Det är två områden vd Ola Tengroth lyfter fram i sin lägesrapport gällande Lesjöfors.
Vad är i fokus kortsiktigt?
Vi fortsätter arbetet med att få Lesjöfors att samverka på ett bättre sätt så vi kan sälja hela vårt sortiment på alla marknader. Därför blir utvecklingen av vår säljplattform betydelsefull. Hållbarhet och digitalisering är andra fokusområden, där vi kommer att investera mer. Under 2022 ska vi dessutom öka förvärvstakten på ett markant sätt.
Vilka möjligheter öppnar förvärvet av Alcomex?
Först och främst öppnas den nya nischen dörr- och portfjädrar för oss. På så sätt förstärker vi erbjudandet via ett nytt produktsegment. Det finns även försäljningssynergier för Alcomex som nu börjat sälja Lesjöfors standardsortiment av industrifjädrar på sina marknader. Den geografiska matchningen är också bra. Alcomex är starka på marknader där vi tidigare inte haft en närvaro. Vi ser dessutom att det finns synergier på inköpssidan, exempelvis gällande råmaterial.