
Ola Tengroth, vd Lesjöfors
Breddat samarbete ökar merförsäljningen
Ett bra år trots pandemin, där Lesjöfors decentraliserade arbetssätt och leveransförmåga gav draghjälp. Nu berättar vd Ola Tengroth att fokus ligger på breddad försäljning, ökad digitalisering, men också på miljöinvesteringar som minskar koldioxidutsläppen.
Vad är i fokus 2021?
Vi ser över strategin och tittar även på nya tillväxtområden. Ett sådant är medicinteknik där vi ökar investeringarna. Ett annat exempel är fjädrar i det tyngre segmentet, som vi också ska satsa mer på.
Gällande organisk tillväxt lägger vi kraft på att få bolagen att sälja mer av varandras produkter, bland annat via de nya säljplattformar som tas fram. Här utser vi ansvariga och tar fram arbetsverktyg, som ska göra det enklare för varje bolag att koppla sina systerbolags produkter till den egna försäljningen. Detta är en jättepotential som ger hela sortimentet utväxling på alla marknader.
Även hållbarheten är i fokus. Vi förfinar hur vi sätter mål och följer upp, men ska också investera mer i solceller och i biogas för att minska koldioxidutsläppen. Digitalisering är ytterligare ett område vi satsar på. I dagsläget handlar det om att klarlägga var i verksamheten vi drar mest nytta av digitala hjälpmedel. Exempelvis nya webblösningar inom försäljning eller artificial intelligence och machine learning i processer och produktion. Vi prioriterar också upp arbetet med förvärv.
Under nedstängningarna förra året var det svårt att genomföra förvärv, men det ska vi att ändra på 2021.
Vilka styrkor och förbättringar tar ni med från pandemiåret 2020?
Vi har klarat oss väl och nådde ett resultat som var lika bra som 2019. Till styrkorna hör Lesjöfors decentraliserade arbetssätt. Det ger oss beslutskraft ”nära marken”, alltså nära kunder, medarbetare och verksamheten i stort. Trots att pandemin påverkade enheterna på olika sätt hanterade vi situationen bra och det tror jag beror på att vi duktiga på att snabbt göra lokala anpassningar.
Samtidigt har vi arbetat mycket med att säkra leveransförmågan. Det kostar lite extra i form av lagerhållning, kundsupport med mera, men det är det värt. Leveransprecisionen brukar överstiga 99 procent. Även det klarade vi utan större problem, mycket tack vare de robusta leverenskedjor Lesjöfors byggt upp genom åren.