Hållbarhetsmål fram till 2030
- 1 God affärsetik och samhällsengagemang
-
Beijer Alma står för ärlighet och hederlighet. Vi förväntar oss detsamma av de intressenter vi samverkar med. Vi tillämpar sunda affärsprinciper, där mutor och konkurrensbegränsningar är förbjudna. Socialt ansvarstagande innebär att vi stödjer intressenter som delar våra värderingar.Vi följer vår uppförandekod och strävar efter att öka transparensen i värdekedjan genom vår uppförandekod för affärspartners.
- 2 Cirkulära lösningar och effektivare resursanvändning
-
Större fokus på cirkularitet. Att reducera mängden avfall är viktigt för att minska
verksamhetens totala miljöpåverkan och öka cirkulariteten. Resurserna vi använder återvinns i möjligaste mån för att bidra till en hållbar utveckling. Användningen av energi, material och andra naturresurser ska vara effektiv och kopplad till en god hushållning. - 3 Minskad klimatpåverkan i värdekedjan
-
Koncernen har godkända, kortsiktiga vetenskapsbaserade mål. Att ha mål validerade av en oberoende organisation som SBTi ökar transparensen och pålitligheten. Vårt fokus ligger dels på att minska direkta och indirekta utsläpp i verksamheten (Scope 1 & 2), delsminska koldioxidavtrycket för våra produkter och tjänster i värdekedjan (Scope 3).
- 4 Säker och utvecklande arbetsmiljö
-
Vi arbetar förebyggande och systematiskt för att skapa en bra, säker arbetsmiljö, där medarbetarna ges möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter. Vi behandlar alla rättvist och med respekt samt stödjer arbetet med mångfald. Engagerade medarbetare är en viktig förutsättning som gör vårt företag framgångsrikt.
- 5 Innovation med hållbarhetsfokus
-
Ett femte fokusområde har införts som kallas »Innovation med hållbarhetsfokus«. Med det menas att arbetet med innovation och produktutveckling kopplas till ett livscykeltänkande, där produkter och tjänster utvecklas med sikte på låga
koldioxidavtryck. Arbetet innefattar ekodesign som innebär att produkter designas så miljömässigt hållbart som möjligt för att minska miljöavtrycket. Ekodesign baseras på sex huvudstrategier som beaktas i dialog med kunder och i utvecklingen av produkten.
Beijer Alma står för ärlighet och hederlighet. Vi förväntar oss detsamma av de intressenter vi samverkar med. Vi tillämpar sunda affärsprinciper, där mutor och konkurrensbegränsningar är förbjudna. Socialt ansvarstagande innebär att vi stödjer intressenter som delar våra värderingar.Vi följer vår uppförandekod och strävar efter att öka transparensen i värdekedjan genom vår uppförandekod för affärspartners.
Större fokus på cirkularitet. Att reducera mängden avfall är viktigt för att minska
verksamhetens totala miljöpåverkan och öka cirkulariteten. Resurserna vi använder återvinns i möjligaste mån för att bidra till en hållbar utveckling. Användningen av energi, material och andra naturresurser ska vara effektiv och kopplad till en god hushållning.
Koncernen har godkända, kortsiktiga vetenskapsbaserade mål. Att ha mål validerade av en oberoende organisation som SBTi ökar transparensen och pålitligheten. Vårt fokus ligger dels på att minska direkta och indirekta utsläpp i verksamheten (Scope 1 & 2), delsminska koldioxidavtrycket för våra produkter och tjänster i värdekedjan (Scope 3).
Vi arbetar förebyggande och systematiskt för att skapa en bra, säker arbetsmiljö, där medarbetarna ges möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter. Vi behandlar alla rättvist och med respekt samt stödjer arbetet med mångfald. Engagerade medarbetare är en viktig förutsättning som gör vårt företag framgångsrikt.
Ett femte fokusområde har införts som kallas »Innovation med hållbarhetsfokus«. Med det menas att arbetet med innovation och produktutveckling kopplas till ett livscykeltänkande, där produkter och tjänster utvecklas med sikte på låga
koldioxidavtryck. Arbetet innefattar ekodesign som innebär att produkter designas så miljömässigt hållbart som möjligt för att minska miljöavtrycket. Ekodesign baseras på sex huvudstrategier som beaktas i dialog med kunder och i utvecklingen av produkten.